23948sdkhjf

Dansk duo tjener millioner, mens de bygger en stor markedsplads

I Bredgade i Herning bor en dansk netbutik med store ambitioner. Den vil være en dansk pendant til amerikanske Amazon, og noget tyder på, at ejerne har fat i den lange ende.

Med en blanding af musik, bøger, legetøj, elektronik, dvd’er og blu-ray satte webportalen Gucca.dk, der er ejet af duoen Thomas Bertelsen og Chris Vandborg, sidste år både omsætnings- og indtjeningsrekord.

Gucca tjente 4,5 mio. kr. efter skat, og omsætningen voksede med 21 pct.

Adm. direktør Chris Vandborg vil ikke røbe den konkrete omsætning, men siger, at Gucca i år ligger til at sælge 1 mio. produkter. Han er stolt over firmaets vækst.

- Vi begynder nu at høste frugten af mange års udviklingsarbejde, som er brugt på at opbygge en skalerbar platform samt automatiserede markedsføringssystemer. Visionen har hele tiden været at blive et online varehus. Nu er første spadestik taget, siger han til RetailNews.

Bøger er den største vækstmotor

Sammen med Thomas Bertelsen stiftede han Gucca.dk i 2003. I mange år var DVD-film den helt store sællert. De udgør i dag en mindre del af forretningen, selvom der mod forventning hvert år har været en mindre salgsfremgang.

- Forbrugernes vaner tager åbenbart mange år at ændre, konstaterer Chris Vandborg.

I dag er bøger den største produktgruppe på Gucca.dk, og salget vokser kraftigt. Det skyldes ifølge direktøren dels konkursen i Arnold Busck, dels at bøger er en kategori med 65.000 varer, som passer godt til Guccas automatiserede markedsføring.

De to ejere af Gucca har tidligere talt varmt om at få en ny investor om bord for at accelerere væksten. Gucca har i dag 125.000 forskellige varer, men planen er, at det tal skal mangedobles via tæt samarbejde med danske leverandører.

Med den rigtige investor i ryggen kan den plan eksekveres langt hurtigere.

- Når Amazon kommer til Danmark, tror vi på, at de danske leverandører får brug for et alternativ, hvis de vil nå ud til den danske forbruger, siger Chris Vandborg.

Risikoen på Amazon

Da Amazon f.eks. lancerede sin hollandske markedsplads, var der fra første dag over 30.000 sælgere, hvoraf størstedelen ikke var hollandske.

- Risikoen for at danske leverandører drukner i mængden på Amazon er stor. Og skulle nogle få succes, risikerer de at blive underbudt eller kopieret, mener Chris Vandborg.

Mens Gucca investerer i at blive en af landets næste store markedspladser, er der i år budgetteret med ”pæn fremgang,” som direktøren formulerer det.

- Vi forventer i dette regnskabsår at få fuldt udbytte af vores egenudviklede markedsføringssystemer – og dermed sænke kontaktprisen på nye kunder yderligere, siger Chris Vandborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109